+380 44 280 87 71
м. Київ, вул. Панаса Мирного, 19 (корпус №26)
КПІ ім. Ігоря Сікорського ІПСА
Кафедра СП — одна з найпрестижніших кафедр КПІ ім. Ігоря Сікорського, яка першою в Україні розпочала підготовку фахівців з комп'ютерних систем проектування у 1972 році.
Кафедра СП здійснює підготовку фахівців для науково-дослідної, проектної і організаційно-управлінської діяльності у галузі застосування сучасних інформаційних технологій у проектуванні найрізноманітніших об'єктів штучного середовища людини і інформатизації функціонування організацій та установ.
Ми всі живемо у глобальному інформаційному просторі. Сьогодні кількома кліками на клавіатурі комп’ютера чи мобільного пристрою незалежно від часу та місця перебування можна замовити покупки і сплатити рахунки, здійснити аудіо і відео спілкування, отримати будь яку інформацію та комп’ютерні розваги. Це стало вже звичним. Всесвітнє павутиння, швидко розвиваючись, пропонує все нові і нові послуги (сервіси), надає у спільне використання тисячам індивідуальних і професійних користувачів таке програмне забезпечення і апаратні мережеві ресурси (хмарні сервіси), які для кожного з них окремо є економічно невиправданими чи взагалі недоступними. Набуває все більшої популярності Інтернет речей (ІоТ), коли комп’ютеризовані пристрої спілкуються один з одним без втручання людини, керуючи побутовою технікою, безпілотними апаратами, поливом рослин в теплицях та ін. На вимогу таких систем створюються принципово нові технології, методи оброблення даних і програмування, що постійно розвиваються.
Для того, щоб створювати, обслуговувати, застосовувати в роботі підприємств і організацій такі сервіси потрібні спеціалісти, що володіють знаннями та уміннями, які надають саме «Комп’ютерні науки».
В області комп'ютерних наук зазвичай виділяють наступні основні розділи:
алгоритми і структури даних,
мови програмування,
архітектура комп'ютерів,
операційні системи і комп'ютерні мережі,
розробка програмного забезпечення,
бази даних і інформаційно-пошукові системи,
штучний інтелект,
комп'ютерна графіка,
інтерфейс людини і інформаційної системи та ін.
Метою навчання комп'ютерним наукам є підготовка фахівців, що володіють комплексними знаннями в області програмного та апаратного забезпечення і чітко розуміють їхню взаємодію. Стати фахівцем з сучасних інформаційних технологій (ІТ) можливо тільки за умови комплексного вивчення всіх складових частин комп'ютерних наук.
Методи підготовки кафедри СП спрямовані на формування у фахівця системного мислення, широкого кругозору у сфері новітніх інформаційних технологій і методів програмування, навичок і умінь, спрямованих на створення власних, експлуатацію відомих і самостійне опанування новими програмно-апаратними комп'ютерними системами. Такого фахівця можна назвати системний архітектор (інтегратор).
Чи потрібна вища освіта для роботи в ІТ?
Впевнені – будемо переконувати, що обов'язково потрібна? А от, і , ні!
Цікаво?
Кому з нас не доводилося читати на Інтернет форумах або самому брати участь в гарячих суперечках на цю тему? При цьому досить авторитетні представники кожної зі сторін дуже переконливо і часто занадто емоційно наводять аргументи на користь своєї точки зору.
А корінь питання швидше криється в звичайному консерватизмі нашого мислення. На відміну від інших галузей, таких як машинобудування або будівництво, ІТ розвивалися просто вибуховими темпами. На очах одного покоління зі сфери діяльності вчених ентузіастів ІТ перетворилися в потужну індустрію. І як в будь-якій індустрії в ІТ потрібні свої вчені, інженери, техніки, технологи, робітники.
Інженерів і наукові кадри готують, як відомо, ВНЗ, кадри середньої ланки - середні спеціальні заклади, для виконання робочих операцій - досить закінчити відповідні комп'ютерні курси.
Плутанину в цю картину вносить відсутність в ІТ стандартної кваліфікаційної сітки, яка є в старих галузях промисловості, таких як хімічна або машинобудування. Певне уявлення про посадові обов'язки може дати, наприклад, «Типові посади працівників ІТ–галузі» . Чому певне? Тому, що трактування кваліфікаційних вимог ще залежить від самої компанії – її масштабу і типу виконуваних проектів. Кому не відомо, що за посадою офіс менеджера можуть стояти обов'язки секретарки, що розносить каву на нарадах, диспетчера або секретаря-референта. Різниця, погодьтеся, чимала. А ось оголошення, що просто вразило своєю «креативністю»: Запрошуємо на роботу ЕКСПЕРТІВ з доставки піци.
Додаткову плутанину в питання вносить успішне існування невеликих приватних організацій і вільних підприємців, які займаються розробкою сайтів-візиток, комп'ютерним дизайном, ремонтом комп'ютерів, пишуть мобільні додатки і т.д. Природно, що для таких робіт знання математичних методів або хмарних технологій зайве. Але і для роботи в автосервісі, або у бригаді по ремонту квартир знання з опору матеріалів теж не потрібні. Однак ніхто не дискутує на тему, а чи потрібні вони в машинобудуванні або будівництві.
Для яких робіт потрібна вища освіта, а для яких - ні, наочно можна простежити на прикладі розгляду основних етапів створення складного програмного забезпечення.
На цьому етапі виконується збір вихідних матеріалів, формулюються цілі та завдання проекту, створюється загальна концепція майбутньої системи.
В рамках даного етапу на основі вимог замовника визначається необхідний ступінь автоматизації, виявляються найбільш актуальні для автоматизації бізнес-процеси, проводиться вибір методів і алгоритмів вирішення завдань, обґрунтування доцільності застосування раніше розроблених програм, визначення вимог до технічних засобів.
Рішення, прийняті на цьому етапі, закладають фундамент якості майбутнього проекту:
надійності;
адекватній обробці позаштатних ситуацій;
легкої модернізації;
безпеки;
зручності інтерфейсу користувача.
При аналізі вимог визначаються терміни і вартість розробки ПЗ.
Таким чином, на даному етапі вибираються оптимальні рішення задач замовника і створюється основа для подальшого проектування системи.
Якщо в проекті потрібно рішення нестандартних проектних завдань, наприклад, високі вимоги до точності обчислень, високе навантаження на всі системи, велика географічна розгалуженість і т.д., то виникає необхідність у додатковій дослідній роботі, спрямованій на доопрацювання існуючих або пошук нових рішень.
Проектування системи може містити кілька проміжних етапів в залежності від складності та вимог конкретного проекту.
На даному етапі вибирається необхідна методологія розробки, яка поєднує в собі об'єктну декомпозицію, прийоми представлення фізичної, логічної, а також динамічної та статичної моделей системи.
Під час проектування розробляються проектні рішення щодо вибору платформи реалізації, засобів зберігання даних, визначаються вимоги до інтерфейсу користувача, до апаратного забезпечення, визначається набір організаційних заходів, які необхідні для впровадження ПЗ, а також перелік документів, що регламентують його використання.
Коли технічне рішення знайдено, виконавець приступає до розробки архітектури майбутньої системи. Мета етапу – визначення загальної логічної і фізичної архітектури, яка повністю покриває всі вимоги замовника. При розробці архітектури проводиться уточнення концепції, вимог і попереднього технічного рішення, що дає можливість попередити найбільш небезпечні ризики.
Реалізація може проходити в один або кілька етапів залежно від обсягу та складності проекту.
На початковій стадії реалізації застосовуються експериментування і аналіз, будуються прототипи, як цілої системи, так і її частин з метою поглибленого вивчення проблем і прийняття необхідних проектних рішень. В результаті етапу реалізації з'являється робоча версія продукту.
Коли всі концептуальні рішення на етапі реалізації прийняті, переходять безпосередньо до кодування програмних модулів системи. Вибрані алгоритми записується на мові програмування. На цьому етапі необхідно знання самої мови і середовища розробки, технологій і прийомів написання програмних модулів.
Збірка системи є завершальною частиною реалізації. Розроблені програмні модулі збираються і налаштовуються в єдину систему під контролем системного архітектора, який стежить за реалізацією концепції протягом проекту. Далі виконується комплексне тестування системи.
Тестування тісно пов'язане з такими етапами розробки програмного забезпечення як проектування і реалізація. У систему вбудовуються спеціальні механізми, які дають можливість проводити тестування системи на відповідність вимогам до неї, перевірку оформлення і наявність необхідного пакету документації.
Результатом тестування є усунення всіх недоліків системи і висновок про її якість.
На останньому етапі проводиться встановлення системи, навчання користувачів, і йде експлуатація розробленого програмного забезпечення. Підтримка функціонування ПЗ повинна здійснюватися групою технічної підтримки розробника.
Навіть біглий перегляд цих етапів показує, що вони аналогічні етапам проектування, прийнятим в інших галузях промисловості. І так само, як і в інших галузях, на етапах постановки задачі, проектування, ранньому етапі реалізації проекту необхідні інженерні знання, наступні етапи можуть виконуватися працівниками середньої і молодшої ланки.
Як підсумок – порада тим, хто закінчує середню школу і їх батькам. Спочатку визначиться, чим ви хочете займатися в ІТ. Адже, всі професії по-своєму цікаві і добре оплачувані. Може для когось має сенс після 9-го класу піти до середнього спеціального закладу або закінчити пару спеціальних курсів, декілька років попрацювати за фахом, а потім, якщо усвідомите, що це вам дійсно потрібно, будите поступати до ВНЗ. А, якщо ви вже вступили до ВНЗ, постарайтеся повністю присвятити ці роки засвоєнню тих знань, які дадуть вам в подальшому можливість займати інженерні посади в серйозних компаніях, а не вчитися абияк, потім працювати кодерами і говорити, що в інституті вам «забивали голову непотрібними для роботи науками».
Основні цикли підготовки і освітня программа спеціальності
Спеціальність комп’ютерні науки на кафедрі СП вивчається за освітньою програмою (ОП) «IНТЕЛЕКТУАЛЬНІ СЕРВIС-ОРIЄНТОВАНІ РОЗПОДIЛЕНІ ОБЧИСЛЮВАННЯ». В основі програми лежать привабливі і дуже популярні в епоху загальної «цифровізації» суспільства ідеї – отримувати програмні, інформаційні, апаратні ресурси як готові послуги (сервіси), будувати складні програмні і програмно-апаратні системи з готових модулів-сервісів, об'єднувати різнорідні бізнес-системи через Інтернет для створення інтелектуального (здатного автоматично приймати рішення на основі аналізу певних подій) інформаційного середовища підприємства, галузі, міста, спільноти тощо.
ОП базується на концепціях сучасної науки про сервіси, новітні Інтернет технології (GRID, хмарні, туманні, суперкомп’ютерні та ін.), методи високопродуктивних обчислень (на основі паралельних і сервіс-орієнтованих архітектур), обробки великих за обсягом даних, штучного інтелекту та машинного навчання, технології організації сховищ даних, взаємодії сервісів та віддалених компонент розподілених систем типу Інтернету речей.
ОП орієнтована на підготовку фахівців до успішної наукової і проектної діяльності в сфері створення, супроводу та використання розподілених інтелектуальних обчислювальних середовищ та комп’ютерних систем на базі сучасних ІТ для інженерної діяльності підприємств і управління бізнесом та комп’ютерного проектування об’єктів штучного оточення людини: проектування архітектури програмних та програмно-апаратних інформаційно-комунікаційних систем та баз даних, створення програмного забезпечення для розподілених інформаційних систем, конфігурування обчислювальної інфраструктури організації з використанням сучасних Інтернет-технологій і управління нею, використання ІТ для наскрізного проектування нових елементів інформаційних систем та їх елементної бази.
Кваліфіковані фахівці, підготовлені за ОП, здатні ефективно підтримувати високу якість інформаційних послуг в різноманітних сферах діяльності людини та вирішувати задачі, що ставить новий виток розвитку інформаційно-комунікаційних технологій і систем, який називають сьогодні Індустрія 4.0.
Для забезпечення базової підготовки за ОП та формування здатності швидкого самостійного освоєння нових технологій в даній галузі при складанні навчальних планів і програм окремих дисциплін бакалаврського рівня основна увага була приділена наступним напрямам підготовки:
Підготовка з програмування включає розвиток алгоритмічного мислення, засвоєння основних етапів і технологій розробки ПЗ, розповсюджених мов програмування: С, С++, C#, Java, PHP, JS, Python, HTML5 та інші, засобів розробки ПЗ та програмних продуктів: Visual Studio, Eclipse, NetBeans, Intelij IDEA, QT Creator, MPI, Open MP, Wolphram Mathematica, Mathlab, MySQL, Workbech, Active HDL, MaxPlus, Cadence, Allted та ін. Студенти вивчають технології прикладного, системного і мережевого програмування(включаючи Web- програмування і Web-дизайн).
Математична підготовка необхідна для створення моделей об'єктів і процесів інформатизації, які відрізняються різноманітністю використовуваних методів. Тому програма спрямована як на посилену загальну математичну підготовку, так і на засвоєння таких прикладних розділів як обчислювальна математика, математичне програмування, розподілені обчислення,системний аналіз, методи штучного інтелекту та інтелектуальної обробки великих масивів даних.
Технічна підготовка спрямована на отримання базових знань в області апаратних засобів сучасних інформаційних систем, комп'ютерних і телекомунікаційних мереж, методів проектування комп'ютерних систем (від великих інтегральних схем до розподілених інформаційних систем типу Інтернету речей).
Системна підготовка спрямована на вивчення системного і стандартного прикладного програмного забезпеченні (ПЗ комп'ютерних мереж, реляційних і об'єктно-орієнтованих СУБД, виртуальной и дополненной реальности, засобів захисту інформації, технологій віртуалізації, інтерфейсів взаємодії між інформаційними, програмними, апаратними ресурсами та кінцевими користувачами, тощо).
З метою посилення практичної комп'ютерної підготовки майбутніх фахівців майже всі навчальні курси (навіть більшість математичних) підкріплено лабораторними практикумами, які проводяться на базі різноманітних прикладних систем автоматизації: обчислень, програмування, проектування, графіки, документообігу та ін. Студенти також мають можливість ще під час навчання брати участь в реалізації інноваційних проектів, працюючи у спільних з партнерськими фірмами Melexis (Бельгія) і Miratech (Україна) науково-навчальних лабораторіях, отримати досвід супроводу і адміністрування потужної комп’ютерної мережі кафедри СП
Студенти широко залучаються до участі у наукових проектах кафедри, яка є постійним виконавцем Європейських міжнародних науково-технічних програм (7-ої Рамочної Програми ЄС, Рамкової програми ЄС Горизонт 2020), міжнародних програм Українського науково – технологічного центру (УНТЦ), Державних програм України з інформатизації.
На даний час попит на таких фахівців перевищує пропозиції. Областями працевлаштування випускників є вітчизняні та зарубіжні ІТ компанії та наукові центри, які займаються створенням нових перспективних комп’ютерних систем і технологій та інші підприємства по супроводу та обслуговуванню сучасних інформаційних систем і технологічних комплексів. Випускники добре адаптовані до умов роботи за кордоном і навчання в докторантурі українських і зарубіжних вузів. Вони можуть успішно працювати в системних архітекторів, системних аналітиків, системних адміністраторів, системних програмістів, системних інженерів; менеджерів та інших провідних фахівців в інформаційних підрозділах органів державного і муніципального управління, банків, бізнесу, виробництва, соціальної сфери, культури, охорони здоров'я і т.д., в комп'ютерних, провайдерських, телекомунікаційних, IT-компаніях з розробки програмного забезпечення і програмно-апаратних систем.
Після отримання диплома бакалавра комп'ютерних наук кафедра СП пропонує випускникам підготовку за другим рівнем (магістр) і третім рівнем (доктор філософії –PhD). Перелік дисциплін навчального плану можна подивитись тут.
Наші випускники працюють в різних напрямах інформаційних технологій:
Розробка ПЗ і систем: програмісти, Web-дизайнери, розробники інформаційних систем, програмно - апаратних комплексів;
Інформаційний менеджмент: адміністраторами БД, інформаційних систем, ERP-систем;
Підтримка мережевої інфраструктури: адміністраторами локальних і глобальних комп’ютерних мереж;
Автоматизація проектування мікро- і наносистем, системи обробки біо- медичних, фізичних та інших даних.
Багато випускників кафедри працюють в провідних компаніях в області ІТ: IBM, Oracle, Google, Miratech, Samsung, EPAM, Luxoft, GlobalLogic, Melexis, МТС, Київстар, Melexis та інших.
Хоча «комп’ютерні науки», так само як і «системний аналіз», спрямовані на дослідження складних систем, але головною метою системного аналізу є прийняття рішень на підставі математичних методів дослідження, а головною метою комп’ютерних наук є використання комп’ютерних засобів для розв’язання задач дослідження або проектування. Тому вимоги і обсяг загальної математичної підготовки майбутніх системних аналітиків і комп’ютерників принципово різні. Для системних аналітиків вимоги значно жорсткіші, комп’ютерникам з достатньою для вступу математичною базою лякатися не варто.
В ІПСА зі спеціальності «комп’ютерні науки»:
кафедра СП пропонує освітню програму: «Інтелектуальні сервiс-орiєнтовані розподiлені обчислювання»; кафедра ММСА пропонує освітню програму: «Системи штучного інтелекту».
Спеціалізація кафедри ММСА відрізняється потужною математичною складовою, яка необхідна для побудови складних математичних моделей предметної області.
Спеціалізація кафедри СП в першу чергу спрямована на оволодіння сучасними інформаційними технологіями для проектування складних розподілених систем широкого призначення.
При вступі на 1-й курс майбутні студенти у відбірковій комісії вказують пріоритети бажаних освітніх програм для орієнтовного розподілу на групи. За новими правилами, всі групи однієї спеціальності перший рік будуть навчатися за спільною програмою. Математику читають викладачі ММСА, програмування – викладачі СП. Після закінчення 1-го курсу студенти знову заповнять заяви з пріоритетами освітніх програм. Після чого на конкурсній основі (за результатами навчання) відбудеться остаточний розподіл на групи за освітніми програмами.
Загалом, це складно через відмінність у навчальних програмах спеціальностей, що полягає у різниці в математичній підготовці при переході з комп’ютерних наук на системний аналіз і в підготовці з програмування при переході з системного аналізу на комп’ютерні науки. Окремі випадки переходу з однієї спеціальності на іншу можливі при гарній успішності студента і складанні ним академічної різниці. Але краще вдумливо обирати спеціальність при вступі.
Має. У людей, які хочуть зв’язати своє професійне майбутнє з математикою і з комп’ютерними технологіями, зазвичай різні психологічні прихильності. Досвід показує, що тим, хто орієнтувався на системний аналіз, а потрапив на комп’ютерні науки, або захоплювався комп’ютерними технологіями, а потом вирішив, що має достатньо балів для системного аналізу, потім навчатись важко. Тому краще одразу вибирати напрямок згідно своїх вподобань і попередньої підготовки.
Це бажано, причому не має значення мова програмування. Досвід показує, що студентам, у яких зовсім не було програмування у школі, потрібен певний час на здолання психологічного бар’єру. Але, якщо такої підготовки у вас немає, то відступати не слід. Все одно, навчання програмуванню за програмою починається з нуля. Головне – бажання навчитися, а в цьому вам завжди допоможуть як викладачі, так і студенти старших курсів, які спеціально для таких першокурсників проводять додаткові практичні заняття.
Очерк о научной школе "Компьютерное проектирование в информационной среде Internet и Грид"
Создана в 70-х годах прошлого века на факультете электроники НТУУ "Киевский политехнический институт".
Основатели: проф., д.т.н. Сигорский Виталий Петрович, Заслуженный деятель науки и техники Украины, и проф., д.т.н.Петренко Анатолий Иванович, Заслуженный деятель науки и техники Украины, Лауреат Государственной премии Украины.
Виталий Петрович Сигорский (1922 - 2007) - советский и украинский физик-электронщик, доктор технических наук (1959), профессор Киевского политехнического института. Сигорский В.П. опубликовал 375 научных работ, в том числе 24 монографии и учебных пособия, часть из которых были изданы за рубежом. Среди них "Общая теория четырехполюсника», «Методы анализа электрических схем с многополюсными элементами", "Анализ электронных схем", "Многозначные элементы дискретной техники" 9 коллектив авторов), "Матрицы и графы в электронике", "Алгоритмы анализа электронных схем", "Основы теории электронных схем" (в соавторстве с Петренко А.И.),, "Математический аппарат инженера". Им подготовлено 30 кандидатов и 9 докторов технических наук.
Петренко Анатолий Иванович ( г.р.1935) – признанный в стране и мире ученый в области систем автоматизированного проектирования и суперкомпьютерных вычислений, зав.кафедрой системного проектирования НТУУ «КПИ». Петренко А.И. подготовил 52 кандидатов и 6 докторов технических наук, имеет 44 изобретения и 2 патента, опубликовал 460 научных работ, в том числе 29 монографий, учебников и учебных пособий. Среди них "Algorithmic analysis of electronic circuits" (США, 1975), "Основы теории электронных схем" (в соавторстве с Сигорским В.П.), "Основы автоматизированного проектирования", "Основы построения САПР", "ALLTED" - a Computer -Aided Engineering System for Electronic Circuit Design" (коллектив авторов, Австралия, 1997), "Basics of Electronic Circuits Computer - Aided Design" (Корея, 2000),"Численные методы в информатике" (в соавторстве с Фельдманом Л.П., Дмитриевой О.А.), "Введение в Grid технологий в науке и образовании", "Семантический грид в науке и образовании" (в соавторстве с Булахом Б.В., Хондаром В.С.), "Практикум по грид-технологий" (в соавторстве со Свистуновым С.Я., Киселевым Д.).
Известные представители научной школы
За период существования школы подготовлено 89 кандидатских и 16 докторских диссертаций. Среди представителей школы профессора НТУУ «КПИ»: Калниболотский Ю.М., Молчанов А.А., Денбновецкий С.В., Абакумов В.Г., Слипченко В.Г., Глоба Л.С., Рогоза В.С. , Лукьяненко С.А., Тимофеев В.И.; профессора, работающие за рубежом: Тетельбаум А.Я., Чкалов В.В., и многие другие.
Основные достижения научной школы
Научная школа КПИ по компьютеризации проектирования была одним из главных учредителей в стране нового направления в информатике, связанного с созданием систем автоматизированного проектирования, организации коллективного проектирования в интеллектуальной среде Грид, одним из организаторов подготовки специалистов в этой области.
Были предложены, исследованы и введены новейшие методы моделирования и оптимизации гетерогених нелинейных технических объектов, методология и принципы организации программно-технических распределенных комплексов, организация коллективного проектирования в интеллектуальной среде Грид, средств автоматизированного проектирования и их адаптации к реальным задачам разных классов и прочее.
Пример составления маршрута проектирования в междисциплинарном комплексе WEB-ALLTED, функционирующем в грид-среде
Созданная отечественная украинская система схемотехнического проектирования технических систем NetALLTED (ALL Technology Designer), составляющими которых могут быть электронные блоки, механические, гидравлические, пневматические, электромагнитные подсистемы. Система построена на оригинальных многочисленных алгоритмах, которые в своем большинстве мало известны западным пользователям, чем выгодно отличается от существующих западных аналогов, таких как Pspice (Microsim Corp. США), Saber (Analogy Corp. США). Система реализована в среде Грид и позволяет объединять работу нескольких групп специалистов для решения задач на разных этапах проектирования.
Современное состояние и популярность научной школы.
Научная школа НТУУ «КПИ» по компьютеризации проектирования сегодня известна своими весомыми достижениями в области грид-технологий и их внедрения в Украине, в частности, для нужд автоматизированного проектирования. Сегодня исполняется один из крупнейших в стране грид-проектов целевой Государственной программы «Внедрение грид-технологий в Украине в 2009-2014 годах», а именно: "Междисциплинарный комплекс оптимального математического моделирования в грид-среде с автоматическим формированием и решением уравнений соответствующих математических моделей "(проект НТС № ДП / 310-2011), который удовлетворяет потребности широкого круга ученых в средствах математического моделирования и вычислительной поддержки научных исследований.
Место в мировой науке
Украинская школа по компьютеризации проектирования признана в мире. Об этом свидетельствует перевод и издание в США, Болгарии, Австралии и Корее 4-х монографий, подготовленных представителями научной школы; приглашение представителей школы в 2010 году к участию в проекте FP7-PEOPLE-2010-IRSES "Developing Multidomain MEMS Models for Educational Purposes (EduMEMS)" из Европейской Рамочной Программы FW7 (партнеры Франция, Бельгия, Польша); выполнения прямых многолетних контрактов с фирмами Intel (1992- 2002 годы), General Electric (2001), IBM (2008), Panasonic (2006); Sаmsung (с 2008); приглашение проф.Петренка А. И. для проведения научных семинаров и чтения лекций в California University (Berkeley, USA, 1976), Michigan State University (USA, 1991), Concordia University (Montreal, Canada, 1993), New Jersey Institute of Technology (USA, 1995), Hong Kong University (1997), Sun-Moon University (Korea, 1998), Pohang University of Science and Technology (Korea, 2000), Магденбуржского (2003) и Ильменау (2009) университетов Германии; избрание проф. Петренко А.И. андьюнкт-профессором Мичиганского Государственного Университета (США, 1994), Почетным профессором Средне-Южного Университета Китая (2001), почетным членом (Fellow) Института электро-инженеров (IEE).
Проф. А.И.Петренко (слева) на международной выставке СеВИТ-09
Выпускники кафедры СП - это специалисты широкого профиля, обладающих комплексными знаниями в области вычислительной математики и алгоритмизации, программирования и компьютерной графики, баз данных и искусственного интеллекта, архитектуры компьютеров и компьютерных сетей. Основным назначением таких специалистов является проектирование и эксплуатация сложных программных и программно-аппаратных информационных систем различного назначения, что требует четкого понимания взаимодействия их математического, программного и аппаратного обеспечения.
Вместе с тем, системное мышление и основательная подготовка в области компьютерных наук, наличие навыков использования современных сетевых информационных технологий позволяют выпускнику легко специализироваться в различных областях информационных технологий, менять направления своей деятельности, работать в различных организациях и учреждениях.
Наши выпускники работают архитекторами программного и аппаратного обеспечения информационных систем, руководителями проектов, программистами, аналитиками компьютерных систем, администраторами компьютерных сетей, баз данных и т.д., перечислить все достаточно трудно, но можно выделить несколько основных направлений деятельности и трудоустройства выпускников.
Основные направления деятельности выпускников
Компьютерные информационные системы:
Проектирование компьютерных информационных систем
Системная интеграция средств вычислительной техники и программного обеспечения, проектирование Интернет-приложений и сервисов
Системная интеграция решений в смежных областях знаний
Администрирование и сопровождение сложных программно-аппаратных систем
Прикладное программное обеспечение:
Разработка прикладного программного обеспечения компьютерных информационных систем
Веб-программирование и веб-дизайн
Разработка программного интерфейса и визуальных компонентов программного обеспечения
Интеграция программного обеспечения
Сопровождение программного обеспечения
Оценка качества и тестирования программного обеспечения
Базы данных и знаний:
Проектирование баз данных и знаний
Администрирование и сопровождение баз данных
Проектирование систем искусственного интеллекта
Администрирование и сопровождение систем искусственного интеллекта
Интеллектуальный анализ и обработка данных
Поддержка сетевой инфраструктуры:
Администрирование компьютерных сетей
Эксплуатация и сопровождение компьютерных сетей
Сопровождение системного программного обеспечения компьютерных информационных систем
Организация защиты компьютерных сетей
Информационный менеджмент:
Управление проектами
Менеджмент информационных технологий
Менеджмент информационных систем
Менеджмент баз данных и знаний
Менеджмент систем управления предприятием
Системы автоматизированного проектирования:
Автоматизация проектирования компьютерных систем, в том числе микропроцессорных систем и их элементов
Автоматизация проектирования систем обработки биомедицинских, физических и других данных
Моделирование и прогнозирование бизнес-процессов
Формализация предметных областей при создании автоматизированных систем
Моделирование объектов и процессов автоматизации в компьютерных информационных системах
Исследования показывают, что с ростом научно-технического прогресса возрастает автоматизация труда. Чтобы получить в будущем, человеку нужно своевременно осваивать новый инструментарий, искать нестандартные решения, работать в той сфере, где больше ценится творческий и научный подход.
Инженер - это, наверное, одна из самых востребованных профессий будущего. Крупнейшие ИТ-компании мира уже закладывают в свои стратегии популяризацию программирования и инженерии.
Отвечая на многочисленные вопросы абитуриентов и их родителей, мы собрали определенную информацию относительно должностей и ориентировочных заработных плат по этим направлениям.
Производители (software - SW, hardware - HW Developer или Engeneer). В рамках этого направления существуют такие должности, как младшие (Junior), ведущие (Middle), старшие инженеры (Senior), руководители проектов (Principal).
Младшие инженеры - студенты старших курсов (начиная с III курса) ведущих технических вузов по SW-, ИТ, АСУ-специальностям. Они вовлечены в «черновую» работу отдела: отладка кода (debugging), работа с "старым" кодом (портирование), исправление ошибок (bug-fixing). Такая работа - это прекрасная возможность для молодых специалистов приобрести тот самый необходимый опыт, который будет стартовой площадкой в дальнейшем росте.
Зарплата у таких специалистов, например в Киеве, может составлять от 100-200 долларов (студенты III курса, неполный рабочий день) до 1000-1300 долларов (студенты V-VI курсов в западных SW-центрах).
Программисты и инженеры по программному обеспечению - специалисты, которые составляют большую часть персонала любой компании по разработке программного обеспечения. Кроме разработчиков в проектировании принимают непосредственное участие Бизнес Аналитики, которые не имеют ничего общего с системными аналитиками, а занимаются сбором и формулировкой требований к соответствующему ПО; а также Инженеры по качеству (QA Engineer - тестировщики). При этом на 10 разработчиков ПО приходится до 5 инженеров по качеству. Портрет такого специалиста: выпускник одного из технических вузов с опытом работы около 3-5 лет. Такие специалисты вовлечены в основные проекты компании: продуктовые решения, системные разработки, оффшорные разработки (в зависимости от специфики компании).
Специалистов с опытом работы от 5 лет, как правило, приглашают на позицию ведущих (старших) инженеров. Такие специалисты обладают достаточной экспертизой, чтобы быть техническими «гуру» проекта, знать тонкости реализации SW/HW-решения, участвовать в создании архитектуры, написании тестовых заданий и сценариев (относительно отделов обеспечения качества). Часто у таких специалистов есть 2-5 сотрудников в прямом подчинении, участвующих в совместном написании кодовой части.
К позиции ведущего (старшего) инженера очень близка позиция руководителя отдела (Team Leader -TL). Отличие по позициям - только в числе подчиненных: как правило, у руководителя отдела в подчинении от 5 до 20 специалистов. Часто руководитель отдела также вовлечен в разработки.
Руководитель проекта (Project Manager) - это одна из ключевых позиций в компании. Руководитель занимается ведением проектов, отслеживает сроки, ведет переговоры с заказчиками и зарубежными коллегами. Непосредственно написанием кода или тестированием руководитель проекта уже не занимается, но может быть вовлечен в процесс обсуждения архитектурных особенностей кода.
Доходы руководителей проектов могут быть очень разными - в основном это зависит от масштаба проекта. 2200-2500 долларов в украинских и небольших западных оффшорах, в 5000 и более в ведущих западных центрах.
В рамках Информационного менеджмента и сетевого администрирования заняты: специалист службы технической поддержки (Helpdesk), системный администратор, ведущий системный администратор, IT-менеджер, IT-директор.
Специалист службы технической поддержки (helpdesk) - начальная позиция, эти специалисты работают с UNIX и другими сетями, серверами, внутренними корпоративными IT-системами. Основные обязанности специалиста технической поддержки (helpdesk) - консультации пользователей по вопросам информационных технологий, решения проблем пользователей, связанных с эксплуатацией офисной техники, а также начальное администрирование сети. Зарплата зависит от наличия высшего образования и знания английского языка.
Системный администратор главным образом занимается администрированием сети компании. Системный администратор может работать как в рамках IT-отдела компании, так и один. В зависимости от этого различаются обязанности: если системный администратор один, то он совмещает в себе и функции helpdesk, и многое другое.
Зарплата системных администраторов, например, в Киеве, колеблется от 1200 до 3500 долларов: зарплата системного администратора с опытом работы 1-2 года, начальными навыками администрирования Windows, со знанием английского или без составит от 1200 до 2000 долларов. Системный администратор с опытом работы 2-4 года получать уже 2000 - 2500 долларов. UNIX-администратор (со знанием английского) будет получать до 3500 долларов.
IT-менеджер управляет IT- отделом. Он ведет весь документооборот IT-отдела, отвечает за внедрение новых IT-политик: политики безопасности, состояние корпоративной информационной системы (ERP - Enterprise Resource Planning), внедрение новейших систем автоматизированного проектирования и другого прикладного и системного ПО, которым пользуются сотрудники компании в своей непосредственной работе. Зарплата такого специалиста зависит от масштаба компании и количества людей в подчинении.
IT-директор (директор департамента IT) несет ответственность за IT-отдел всей компании, которая может быть достаточно большой и разветвленной. В подчинении у IT-директора может быть от 10 до 50 человек, а заработная плата варьируется в зависимости от масштаба компании и зон ответственности.
К данной категории IT-специалистов можно отнести и бизнес-аналитика. Бизнес-аналитик - связующее звено между бизнесом и IT. В обязанности бизнес-аналитика входит исследование, описание и моделирование бизнес-процессов компании и их корректировки в связи с внедрением и поддержкой ERP-системы.
Отдельно можно выделить категорию консультантов по внедрению систем и сервисов: ERP- систем, САПР - систем, систем информационной безопасности и наблюдения и т.д. (производства как крупных западных, российских или украинских компаний, так и разработанных по заказу), подключение к сервисам провайдерских компаний, таких как облачные хранилища данных, облачные вычислительные ресурсы (от всемирно известных: IBM, HP, Amazon AWS and Rackspace и отечественных компаний) и др.
Попит на IT-спеціалістів, без яких сьогодні не обходиться жодна компанія, росте постійно. Одним із найпопулярніших напрямків в області інформаційних технологій (ІТ) є «Комп’ютерні науки». Цей напрямок спрямований на активне використовування комп'ютерів в науці, техніці, бізнесі, комунікаціях і розвагах, охороні здоров'я і багатьох інших видах людської діяльності шляхом розробки алгоритмічного, програмного забезпечення та програмно-апаратних систем для широкого кола практичних застосувань.
Комп’ютерні науки надають величезні можливості для успішної кар'єри, а ті, хто працює в цій області, грають ключову роль у формуванні сучасного інформаційного суспільства. Важливо те, що галузь комп’ютерних наук і інформаційних технологій у всьому світі привертає самих здатних студентів з різних верств населення, що, у свою чергу, дозволяє підготувати з них знаючих і відповідальних професіоналів, вчених і інженерів.
Тільки у НТУУ «КПІ» 8 кафедр на п’яти різних факультетах з 2016 року будуть проводити набір абітурієнтів на згальну спеціальність «Комп’ютерні науки». Але, забезпечуючи певний обсяг базових знань і умінь загальної спеціальності, освітні програми різних кафедр, факультетів і ВНЗ суттєво відрізняються між собою професіональною складовою, яка визначається у спеціалізаціях підготовки. Спеціалізації визначають область застосування комп’ютерних наук і інформаційних технологій. Також відмінності у освітньо-наукових програмах багато в чому зумовлені традиціями наукових шкіл, досвідом викладачів і наукових співробітників різних кафедр, їх виробничими зв’язками з ІТ фірмами тощо.
Основи професійної підготовки майбутнього фахівця закладаються в рамках першого етапу (бакалаврської підготовки). Повний обсяг знань і умінь випускника за спеціалізацією забезпечується другим етапом (магістерської підготовки) і третім етапом (підготовки докторів філософії – PhD).
Тому вибираючи ВНЗ, факультет і кафедру для навчання, необхідно враховувати, як в освітньо-наукових програмах і планах вибраної Вами спеціалізації відображені тенденції розвитку самих ІТ-технологій і їх вплив на ІТ професії. Чи отримаєте Ви під час навчання в університеті достатні знання з новітніх технологій, що тільки зараз впроваджуються? Чи буде Ви в змозі плідно працювати з ІТ- технологіями майбутнього?
Основні тенденції розвитку ІТ- технологій
Інформаційні технології дуже швидко розвиваються. З кожним днем вони проникають у нові області виробництва, науки, управління, соціального і приватного життя.
Можна виділити декілька тенденцій, що характеризують прогрес у розвитку засобів ІТ:
Зростання точності вимірів при спостереженнях та експериментах і досконалість процедур моделювання вже зараз вимагає одночасної обробку петабайтних наборів даних (петабайт = 1015 байт), що потребує розроблення інтелектуальних методів організації даних для скорочення об'єму пошуку, паралельної обробки і доступу до даних при виконанні пошуку у величезних наборах.
Переконливими прикладами джерел таких даних є Великий Андронний Коллайдер в ЦЕРН, який виробляє близько 10 Петабайт необроблених даних у рік в галузі фізики високих енергій; новітній телескопу (Large Synoptic Survey Telescope ) з міжнародного проекту Sloan Digital Sky Survey, за допомогою якого досліджується спектр зірок на хвилях за межами видимого спектру; проект GEOSS (Global Earth Observation System of Systems), який базується на використанні супутникових даних для багатьох галузей господарства: прогнозування погоди і врожаїв, спостереження змін клімату і екологічного стану, розповсюдження стихійних лих (поводів, пожарів, засухи) і т.д.
Хмарні технології реалізують мережеві послуги, які надають користувачу доступ до ресурсів розподіленої обчислювальної інфраструктури (серверів, сховищ даних, додатків і сервісів, мережевого обладнання). За допомогою зручного інтерфейсу користувач може через Web браузер швидко вибирати і налаштовувати потрібні програми і обладнання з мінімальною взаємодією з постачальниками послуг. Хмарна обчислювальна модель забезпечує значну економію витрат, пов’язаних із зростаючим використанням ІТ.
Сучасна електронна наука (е-наука ) базується на обробці потенційно величезних обсягів інформації незалежно від місць знаходження сховищ даних і потребує виконання великого об'єму складних обчислень при забезпеченні зручного спілкування і співпраці вчених під час досліджень.
Програмне забезпечення і апаратні засоби, які забезпечують попереднє оброблення, архівацію і збереження, пошук і всебічну інтелектуальну обробку даних, мають бути настільки потужними, що задовольнити ці потреби можна лише об’єднавшиі скоординувавши мережеві і обчислювальні ресурси різних організацій і країн. Саме цій меті слугують грід-технології, які дозволяють для вирішення певної задачі об’єднати розподілені ресурси (комп'ютери, сховища даних, додатки, прилади, тощо) в єдине віртуальне обчислювальне середовище.
В сучасному цифровому світі поширюється використання природних засобів взаємодії людей і об'єктів. Це може бути звичайна мова, як при керуванні комп’ютером ІВМ «Watson», або мова жестів (положення тіла, рухи рук, енцефалограма, тощо), щоб не тільки керувати пристроєм, але виказати свою емоцію, настрій, відношення і увагу (Multimodal Human computer interaction).
З технічних пристроїв для інформаційного доступу найбільша увага приділяється тим, що завжди є під рукою у користувача, наприклад персональним мобільним пристрям
Сервісно-орієнтована архітектура програмного забезпечення (SOA) розглядає програмні компоненти як готові сервіси, з яких процедурою композиції можна за бажанням користувача складати прикладні додатки оброблення даних. Сервіси пропонуються постачальниками послуг Інтернет, які їх реалізують, надають їхні описи та підтримку. Серед головних принципів SOA виділяють наступні: максимальне повторне використання, модульність, здатність до поєднання (композиції), функціональна сумісність, відповідність стандартам.
Даний підхід з одного боку дозволяє швидко і дешево створювати прикладні застосування, а з іншого боку може надати універсальні механізми взаємодії різнорідних складних систем і ресурсів глобального інформаційного простору, що зробить екзамасштабне розподілене середовище дійсно "відкритим".
Масштаб, складність і взаємозалежність сучасних систем послуг (сервісів) у зв'язку з глобалізацією, демографічними змінами та технологічними розробками досягли безпрецедентного рівня. У найбільш розвинених країнах більше 70% доходу формується індустрією послуг, в якій зайнято сьогодні (за інформацією Міжнародної організація праці) більше половини людства. Глобальність економіки вимагає від компаній інтеграції бізнесу з партнерами. Інтеграції також потребує велика кількість інформаційних систем і додатків в рамках одного підприємства або декількох підприємств, які об'єднуються у партнерський ланцюжок. Для ефективної організації такої взаємодії необхідний продуманий вибір архітектури систем сервісів.
Індустрія послуг сьогодні потребує створення своєї наукової бази, розроблення методики i інструментарію для побудови систем сервісів, розгортання підготовки відповідних кадрiв, спроможних забезпечити подальше поширення i зміцнення індустрії послуг.
Врахування досвіду аналогічних вітчизняних та іноземних навчальних програм
Кафедра Системного Проектування готує фахівців до успішної професійної кар’єри в
сучасному суспільстві, в якому інформація і знання – це центральні чинники в рамках
спеціальності 122-«комп’ютерні науки». за освітньою програмою (ОП) «Iнтелектуальнi
сервiс-орiєнтованi розподiленi обчислювання».
За минулий короткий термін – близько п’яти років – новий напрям з сервіс-орієнтованих
обчислень і архітектур набув широкого поширення в провідних університетах світу. Деякі з
них зайняли лідируючі позиції в дослідженнях і привнесли інноваційне бачення науки про
сервіси як нової дисципліни. До таких університетів відносяться: Берклі (Каліфорнія),
Карнегі Мелон, Технологічний Інститут штату Джорджія, Массачусетський технологічний
(всі США) Інститут Фраунгофера, Університет Карлштад (ФРН), університет Цинги Хуа
(Тайвань), університет Кента (Великобританія). Сьогодні відомі 102-і такі навчальні
програми по всьому світу ( 88 магістерських та 14 бакалаврських) з підготовки
адаптивних новаторів сервісного керівництва наукою та економікою в 250 університетах
світу 50-ти країн. Серйозний розвиток викладання нової науки отримало в Чехії та
Угорщині. Деякі з перерахованих вузів розміщують на своїх сайтах матеріали, пов’язані з
викладанням окремих дисциплін.
В Україні вітчизняних альтернатив для освітньої програмі «Iнтелектуальнi сервiс-
орiєнтованi розподiленi обчислювання» поки немає. Серед множини існуючих
навчальних іноземних програм в залежності від специфіки країни і вимог національної
економіки наголос робиться на різні аспекти підготовки: дехто посилює ІТ підготовку, інші
– підготовку з бізнесу і менеджменту. При розробці ОП «Iнтелектуальнi сервiс-
орiєнтованi розподiленi обчислювання» вивчалися і порівнювалися програми
підготовки магістрів і PhD з інженерії сервісів, що реалізовані в університеті Павіа (Pavia
University, Італія) в співпраці з Харбінським технологічним інститутом (Harbin Institute of
Technology, Китай), а також інші подібні освітні програми, зведені в табл.1:
Таблиця 1. Приклади зарубіжних університетів і їх освітніх програм
№
Університет
Програма
1
University of Cambridge
CS: SE 9, CS230;
2
University of Oxford
CS: Service Oriented Architecture;
3
Royal Instutute of Technology Stockholm
Component and Service Oriented Information Systems
4
TU Wien
Web-Service Engineering
5
ETH Zurich
Enterprise Application Integration (Middleware)
6
MIT
Foundations of Software Engineering
7
Stanford
Web Services for Effective e-Business Applications
8
Berkely
Service-Oriented Computing
ОП «Iнтелектуальнi сервiс-орiєнтованi розподiленi обчислювання» за змістом і
структурою наближається до ОП «Service Oriented Architecture» (Oxford і Cambridge, UK)
та ОП «International Master in Service Engineering» (програма Erasmus Mundus в University
of Tilburg (Netherlands), the University of Stuttgart (Germany) and University of Crete (Greece).
Особливості програми підготовки бакалаврів
1. Навчальна програма підготовки бакалаврів базується на міжнародних стандартах, які підготовлені спільно міжнародними Асоціацією з Обчислень, Асоціацією з Інформаційних Систем і Комп’ютерним Співтовариством, і містить уніфікований перелік рекомендованих базових дисциплін і їх основних розділів. Це гарантує студентам можливість вибирати для продовження освіти на магістерському рівні інші спеціалізації в різних університетах світу, де реалізовані подібні навчальні програми.
2. За рахунок дисциплін професійної складової кафедра СП пропонує студентам гармонійне поєднання базових курсів з комп’ютерних наук і курсів, які віддзеркалюють перспективні напрями розвитку ІТ- технологій. Плідна міжнародна співпраця сприяла створенню на кафедрі СП потужної сучасної матеріально-технічної бази для досліджень і навчання.
3.Навчальний план бакалаврської підготовки пропонує студентам збалансоване поєднання курсів з комп’ютерних наук, обчислювальної математики, штучного інтелекту і програмно-апаратних платформ. З точки зору комп’ютерних наук акцент робиться на програмне забезпечення, програмування, алгоритмізацію та логіку. Курси з обчислювальної математики розроблені так, щоб студенти могли опанувати і далі застосовувати сучасні програмні засоби математичних обчислень, включаючи виконання паралельних обчислень. Штучний інтелект дозволяє їм робити різні висновки в залежності від доступних знань і уміти приймити рішення. Вивчення складних програмно-апаратних платформ дозволяє набути навички проводити розроблення сучасних складних комп’ютерних систем «під ключ».
Можливості професійно - наукової підготовки під час навчання
Участь у наукових проектах кафедри дає студентам можливість отримувати практичні навички побудови і підтримки складних комп'ютерних систем та їх програмного забезпечення ще під час навчання.
Кафедра СП є постійним виконавцем Європейських міжнародних науково-технічних програм (7-ої Рамочної Програми ЄС, Рамкової програми ЄС Горизонт 2020), міжнародних програм Українського науково – технологічного центру (УНТЦ), Державних програм України з інформатизації, прямих контрактів з рядом провідних зарубіжних фірм (Samsung, Motorola, IHP, Melexis, Panasonic, IBM).
На кафедрі функціонують дві спільні з партнерами науково-навчальні лабораторії КПІ-Мелексіс (Бельгія) і ІПСА-Miratech (Україна).
інформаційних та телекомунікаційних технологіях для колективного проектування в середовищі Іnternet ( розподілені інтелектуальні середовища, сервісно-орієнтовані архітектури, новітні обчислювальні паралельні алгоритми і програми, семантичні і агентні грід- технології, об’єднання грід- і веб- сервісів, веб- дизайн і веб- програмування, Data Mining - інженерія знань . Приклад унікальної розробки міждисциплінарного програмного комплексу математичного моделювання в середовищі Грід, що немає зарубіжних аналогів, приведений на сайті кафедри;
автоматизованому проектуванні мікросистем (як елементної бази ІТ) і їх ПЗ.
Можливості професійно - практичної підготовки під час навчання
Спробувати свої сили у різних напрямах професійної діяльності і придбати досвід практичної роботи під час навчання студенти можуть, працюючи у структурах, які очолюють або, з якими співпрацюють викладачі кафедри СП.
1. Науково-дослідний відділ «Інформаційні ресурси» Інституту прикладного системного аналізу НАНУ (участь в виконанні виконання тематичних наукових робіт за Державними програмами)
2.Відділ обслуговування і адміністрування потужної комп’ютерної мережі кафедри, яка об’єднує декілька віддалених установ кафедри у різних районах Києва швидкісною магістраллю, включає понад 160 комп’ютерів, має широкосмугове підключення до Інтернет, мережі КПІ, Грід- інфраструктури України (об’єднання 26-ти суперкомп'юрів академічних інститутів і університетів).
3. Центр суперкомп’ютерних обчислень НТУУ”КПІ”, де функціонує найпотужніший в Україні кластер (обслуговування і виконання тематичних проектних робіт).
4. Центр розвитку і підтримки сайту КПІ (Web-програмування, збір статистики).
5. Тематична група з проекту FP7-PEOPLE-2010-IRSES “ Developing Multidomain MEMS Models forEducational Purposes (EduMEMS)”, з Європейської Рамочної Програми FW7, яка передбачає тривале (до місяця) стажування в лабораторіях партнерів з Франції, Бельгії, Польщі.
6. Спільна з фірмою Meleхis (Бельгія) навчально - дослідна лабораторія з проектування ВІС, що спрямована для підготовки фахівців під потреби фірми і компаній мікроелектроніки. Щорічно за спеціальною програмою комп’ютерного проектування інтегральних схем навчаються 10-12 студентів, вибраних за конкурсом серед студентів ІПСА,ФЕЛ і РТФ. Їх розрахункові і курсові проекти пов’язані з тематикою фірми. Студенти отримують від фірми додаткові стипендії і щорічно здають заліки, які приймають працівники фірми. Після успішного завершення такого навчання студенти працевлаштовуються на фірмі.
7. Співробітництво з німецькою компанією IHP (Innovation for High Performance) Франкфурт (Одер), яке дає можливість кафедрі готувати фахівців з проектування мікросхем на сучасній технологічній базі (0.25 мкм), відсутній в Україні. Проектування мікросхем на замовлення IHP ведеться на кафедрі за технологічними нормами, переданими IHP, з використанням найсучасніших систем проектування, а їх наступне виготовлення відбувається в Німеччині. Здійснюється стажування магістрів кафедри в IHP з можливістю продовжити навчання на ступень «доктора філософії» у Котбуському університеті.
8. Співробітництво з міжнародною організацією EUROPRACTICE (Англія). Кафедра отримує для проведення навчання та науково-дослідних робіт сучасне програмне забезпечення для автоматизованого проектування інтегральних схем (САПР Cadence, 32 ліцензії), при чому щорічну вартість ліцензій сплачують компанії Meleхis і IHP.
9.Студентський проект зі створення приватної обчислювальної хмари кафедрі з серверів і мережевого обладнання,переданого кафедрі безкоштовно компанією МТС, хоч його вартість сягає за 2 млн.грн.
Попит на випускників кафедри СП
Проблем з працевлаштуванням випускників кафедри просто не існує, навпаки, на кожного випускника припадає по кілька українських та закордонних пропозицій. Потужна фундаментальна підготовка, широка профілізація наших випускників (особливо після закінчення магістерської підготовки) забезпечує їм гнучку професійну адаптацію до соціальних замовлень суспільства. Як показують дослідження, випускники кафедри СП володіють професійними компетенціями, які висувають сьогодні до фахівців в галузі ІТ провідні компанії світу.
Професійні компетенції, за якими фірми і компанії відбирають для себе фахівців ІТ
Без сумніву, вказані вимоги до професійної компетенції ІТ фахівців стануть реаліями і для українських підприємств в найближчі роки, ще до того, як Ви закінчите навчання в університеті.
Західна система освіти сьогодні не в змозі забезпечити ринок ІТ достатньою кількістю висококваліфікованих спеціалістів, тому відомі іноземні фірми готові підтримати їх підготовку в Україні, про це свідчать угоди кафедри з провідними компаніями Melexis (Бельгія), ZMD і IНР (Німеччина), ПроФІКС (Україна) про спільну підготовку фахівців з комп’ютерного проектування, яким пропонуються спеціальні стипендії, можливість стажування і навчання в аспірантурі за кордоном, гарантованого працевлаштування на філіях цих фірм у Києві і безпосередньо за кордоном.
Можна виділити декілька основних напрямів працевлаштування наших випускників:
Розробка ПЗ і систем: програмісти, Web-дизайнери, розробники інформаційних систем, програмно - апаратних комплексів;
Інформаційний менеджмент: адміністратори БД, інформаційних систем, ERP-систем;
Підтримка мережевої інфраструктури: адміністратори локальних і глобальних комп’ютерних мереж;
Комп’ютеризація проектування: проектування мікро- і наносистем, систем обробки біомедичних, фізичних та інших даних.
Багато наших випускників працюють сьогодні аналітиками комп’ютерних систем, керівниками проектів, програмістами, тестувальниками, адміністраторами комп’ютерних мереж, систем сервісів та баз даних в провідних ІТ компаніях: IBM, Oracle, Google, Miratech, Samsung, EPAM, Luxoft, GlobalLogic, Melexis, МТС, Київстар та інших.
Виталий Петрович Сигорский 22.11.1922 – 13.08.2007
Имя Сигорского Виталия Петровича является одним из наиболие значимих имен в истории кафедры Системного проектирования. Сигорский Виталий Петрович был выдающимся ученым, что стоял у истоков идеи САПР. Именно под его управлением в течение 1964-1970 годов формировалась кафедра. Кафедра осуществляла подготовку специалистов по специализации "электронные устройства систем управления" специальности 0612 ("Промышленная электроника") в составе одной академической группы (25 студентов). Начались и активно проводились исследования методов и алгоритмов анализа линейных электронных схем, преобразователей графической информации для ЭВМ, масштабно-временных преобразователей сигналов и другое. В это время формировался коллектив кафедры и создавались его традиции. Следует отметить, что фактически это был период, возрождения специализации "Техническая электроника", созданной в 1956 доц., д.т.н. С.В. Свечниковым на кафедре "электронных приборов" (сегодня - академик НАН, директор Института полупроводников). В 1962 (после перехода Свечникова С.В. в НАН Украины) была создана кафедра "Промышленная электроника" (заведующий доц., к.т.н. Руденко С.В.), в составе которой базовый костяк предыдущей специализации (доц. Петренко А.И., доц. Калниболотский Ю.М., ст. преп. Вакуленко Е.М., асс. Денбновецкая С.В., асс. Абакумов В.Г., асс. Будняк А.А.) продолжал работать в области сигнальной электроники и систем управления. Когда в КПИ пришел проф. Сигорский В.П., возрожденная специализация на новой кафедре в сравнительно короткий срок достигла существенных успехов по всем направлениям своей деятельности: учебно-методической, научной и организационно-воспитательной.